Entrevista al secretari tècnic del Servei de Cases de Colònies

Categoria: Cases de Colònies
22 de gener de 2020

L’Albert Salado Pratseballs és el secretari tècnic del Servei de Cases de Colònies de la Fundació Esplai Girona. Va començar a treballar a la Fundació com a monitor de casals d’estiu i des de llavors ha passat per la Coordinació de Centres i, actualment, s’encarrega de la gestió i coordinació de les cases de colònies.

La seva vinculació al món del lleure va començar quan tenia 15 anys i va entrar com a premonitor al Centre d’Esplai Sant Esteve de Caldes de Malavella, on va participar activament durant 11 anys, passant a ser monitor i després responsable de l’entitat. Té la titulació de Monitor i Director de lleure, cursats a l’Escola de l’Esplai de Girona on continua vinculat com a formador.

L'Albert i la Núria repassant les reserves del mes de gener i febrer.

L’Albert i la Núria repassant les reserves del mes de gener i febrer.

Què és la secció, Servei de Cases de Colònies?

El Servei de Cases de Colònies té com a finalitat principal vetllar per disposar d’espais de lleure de qualitat pels grups d’esplai d’arreu. Per això gestionem set cases de colònies del territori del Bisbat de Girona.

Dintre la secció diferenciem tres àrees; la coordinació i manteniment de les cases que es gestionen, on també tractem tot el tema del personal, proveïdors, etcètera. Després també hi tenim la Central de Reserves que és des d’on es vehiculen totes les sol·licituds i peticions per fer estades. I finalment tenim l’Escola de Natura que desenvolupa les colònies escolars i les activitats educatives que oferim.

Què hi fas tu?

La meva feina consisteix a coordinar, preveure i gestionar totes les accions i activitats que es deriva de les nostres cases de colònies. Tot comença a la Central de Reserves, on faig equip amb la Núria. És on rebem i coordinem totes les demandes de grups i entitats d’educació en el lleure, però també grups familiars, d’amics i altres entitats. A part també s’han de coordinar i mantenir al dia tots els temes de personal com els equips de neteja, cuina i manteniment. Relacionats amb aquests també desenvolupem plans d’inversió i manteniment per tenir les cases al dia. Finalment també tracto amb les necessitats que puguin tenir els grups, veïns i el personal, per tal que tothom se senti a gust. Tot això ens ajuda a millorar per oferir un servei adequat per a tothom.

Com és un dia a dia normal?

Depèn molt de les necessitats del personal de les cases i de les instal·lacions, però normalment començo a les oficines de Girona a dos quarts de nou del matí i el primer que faig és revisar el correu i les necessitats urgents que puguin haver-hi. Llavors em poso en contacte amb els equips que estan treballant, normalment parlo amb els responsables d’àrea i de cases de colònies per tal d’estar coordinats.

Depèn molt, també, de l’època de l’any. Si hi ha activitat a les cases, com les colònies escolars o l’estiu, normalment em concentro molt amb què tot funcioni, que el personal estigui a punt, i assegurar-me que tot vagi bé. Si és una època amb menys ocupació, com per exemple alguns mesos d’hivern, entre setmana normalment dedico més el temps a tot de temes de gestió i planificació. Llavors vaig un cop o dos per setmana a fer alguna visita a les cases per coordinació amb els equips.

Quins reptes us plantegeu pel 2020?

Amb la vista posada en una de les finalitats principals de la secció, seguirem treballant per poder garantir un espai on els diferents monitors i monitores de la Fundació, i d’altres esplais i entitats que no pertanyen a la Fundació, puguin desenvolupar una activitat de lleure en una casa de qualitat i que satisfaci les seves necessitats.

A part, un altre dels reptes és mantenir el nivell d’ocupació i reserves que hem obtingut fins ara, igual com la millora continua i l’augment progressiu d’estades. D’aquesta manera podrem continuar creixent a un bon ritme i seguir oferint tots els serveis dels quals disposa la Fundació.

Què diries a esplais, entitats, i gent que no us coneix per tal que s’animi a venir a les cases?

Que vinguin a provar-ho. Nosaltres cuidem les cases amb molt d’amor i intentem que estiguin sempre a la disposició de tothom. A més, estem totalment oberts a què si fa els falta qualsevol cosa la puguin tindre, i en les millors condicions. Jo els diria que vinguin a provar-ho. Qui ve una vegada, normalment, repeteix.

Què creus que us diferencia de la resta d’empreses i entitats que es dediquen al sector?

Sense cap dubte el tracte personal i la proximitat amb la qual intentem atendre tothom. Molta de la gent que hi treballem venim del món del lleure voluntari, és una cosa que ens estimem, per tant ja sabem de què va, quines necessitats hi ha i intentem cuidar-ho.

També crec que dins del mercat som una de les entitats que oferim les cases a un preu més assequible, sobretot per a les entitats de lleure i voluntariat. Intentem poder ajustar-ho al màxim per a les entitats de lleure, i sobretot pels nostres esplais federats, per tal de poder garantir un espai on poder fer colònies o campaments, o l’activitat que necessitin desenvolupar, a les nostres cases.

A més, també, considero que oferir el servei d’estada amb dret a cuina, és a dir, que els grups poden fer ús de la cuina, és un tret a destacar, i permet a les entitats de lleure i als esplais federats, seguir fent activitats amb els seus propis equips d’intendència i a un preu més ajustat.

Què és el que més t’agrada de la teva feina?

Per mi continuar formant part del lleure voluntari i d’activitats d’esplai, però des d’un altre àmbit, és el pal de paller. És a dir, he anat passant etapes: de premonitor a monitor, de monitor a director, de director a responsable de l’esplai i llavors, de forma professional, vaig començar fent casals d’estiu a la fundació i de casals d’estiu a la secció de centres i de centres a la secció de cases. Doncs el que més m’agrada és poder seguir vinculat en aquest món i posar el meu granet de sorra al lleure educatiu i voluntari. Tenir l’oportunitat de dedicar-me professionalment a aquest àmbit, és un autèntic privilegi perquè participo de què l’oportunitat que vaig tenir jo, la puguin tenir molts altres infants i joves.