La Rectoria, seguint els passos dels romans

Categoria: Cases de Colònies
7 de març de 2020

La casa de colònies La Rectoria es troba a Sant Salvador de Bianya, que forma part del nucli rural de La Vall de Bianya. Al bell mig de la comarca de La Garrotxa, aquesta casa es troba en una situació immillorable per aquelles persones i grups als qui agradin fer excursions i gaudir de la tranquil·litat de la muntanya. Si voleu més informació i les característiques de la casa, les podeu consultar a la seva pàgina.

A part de tot l’entorn muntanyenc, aquesta casa té una altra particularitat i és que es troba molt a prop d’una antiga via romana.

La Via romana del Capsacosta

La Via Annia va ser un ramal de la Via Augusta, construïda pels romans fa més de dos mil anys, que anava des de Figueres fins a l’antiga Gàl·lia. Es creu que la seva funció era facilitar l’accés a les mines d’argent i ferro de Rocabruna. Actualment està catalogada com a jaciment arqueològic i declarada bé cultural d’interès nacional.

Des de la casa de colònies trobarem les indicacions de les rutes Itinerànnia per seguir un tram d’aquesta ruta i poder gaudir del camí que van fer durant tants anys els nostres avantpassats amb sandàlies de pell. A part de les indicacions de la ruta, també trobarem uns marcadors de ferro amb les paraules “Via romana” que indiquen el sentit de la ruta.

Per refrescar-se

Encara que ens trobem a la muntanya, els estius poden ser bastant calorosos. La casa no té piscina, però si caminem una mitja horeta podrem arribar a un lloc millor que una piscina, el gorg del molí nou.

Per arribar-hi cal que seguim les indicacions per anar a la via romana fins que hi arribem. Haurem de buscar un petit corriol que surt de darrera d’una construcció que ens trobem davant del camí que ens farà deixar la via romana. El corriol ens portarà cap a la carretera nova dels túnels on trobarem un punt blau que es veu poc. Quan siguem al costat de la carretera ens caldrà buscar el pas soterrat -gran canonada- per poder travessar-la.

Un cop sortim a l’altre costat de la carretera seguim el camí que tingui una marca blava. El corriol mica en mica s’anirà obrint i acabarem sortint a uns camps. Haurem de seguir la mateixa direcció i travessar els camps per anar a buscar un corriol que surt al final de camp a l’esquerra d’una pista on hi ha un tub groc, que marca el recorregut dels tubs de gas. Un cop trobat el corriol baixem per ell ja fins al fons de la vall per arribar fins el Gorg del Moli.

Abans d’arribar el Gorg, ens anirem trobant amb les primeres construccions abandonades del que era l’antiga instal·lació del Molí. Després del gran edifici, mig tapat per la vegetació, sota les quatre parets que queden i seguint el camí ens trobem amb el gorg on ens podrem banyar.

L’aigua, directa de la muntanya, ens refrescarà d’aquesta petita caminada i podrem recuperar forces per fer la tornada.

A part d’aquestes que us hem presentat, la situació de la casa és immillorable per fer moltes excursions diferents, la majoria d’elles ben indicades. També us recomanem que aprofiteu l’estada per gaudir del silenci i de la tranquil·litat que trobareu en aquest indret i així poder carregar piles per tornar a la vida real amb molta energia.