100 anys de casals d’estiu

Categoria: Fundació Esplai Girona
19 de setembre de 2017

La Fundació Esplai Girona ha planificat un seguit d’actes per recordar que el primer casal d’estiu de la història va tenir lloc el 1917 a Girona ciutat

El seu origen, genuïnament gironí, respon a l’obra del seminarista Jaume Moret, que l’any 1917 va iniciar al carrer del Sac de Girona les activitats estiuenques per als nens (inicialment les noies no hi participaven). Al principi, els seminaristes més joves recollien els infants als seus domicilis i els jocs i les sortides es complementaven amb la pregària. Més endavant, durant l’època de la Guerra Civil, les activitats de lleure es van aturar i no va ser fins al 1948 que es van reprendre. Amb el retorn de la democràcia, la Generalitat de Catalunya va assumir les competències dels casals d’estiu i, finalment, es van normativitzar.

El 2017, el nombre de participants en els casals de lleure d’estiu a les comarques gironines va augmentar en 4.938 persones en relació amb el 2016, ja que es va passar de 20.247 a 25.185, segons dades del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. “Un creixement que s’ha produït per la disminució dels efectes de la crisi econòmica i una millora en la qualitat dels casals”, va explicar el president del Patronat de la Fundació Esplai Girona (FEG), Pere Fanals.

Si voleu més dades sobre els casals d’estiu que organitza la FEG, cliqueu aquí.

Per recordar aquesta efemèride i celebrar-la amb els nens i nenes, però també per oferir uns espais de retrobada i record a totes les persones que han tingut relació amb els casals al llarg d’aquests 100 anys, la Fundació Esplai Girona ha organitzat i realitzat tot un seguit d’actes:

Trobada de casals d’estiu

Data: 27 de juliol
Hora: de 10:00 a 12:00h
Lloc: Passeig de la Sardana de la Devesa (Girona)
Programa: festa de l’escuma i espectable infantil a càrrec de l’animador Jordi Tonietti
Adreçat a tots els casals d’estiu que hi vulguin participar amb els seus nens i nenes i joves; també, a centres d’esplai, agrupaments escoltes i entitats d’educació en el lleure en general.

Concert sènior

Data: 27 de juliol
Hora: de 21:00 a 23:30h
Lloc: Plaça Constitució de Girona (atenció: el lloc inicialment previst ha canviat!)
Programa: concert del conjunt Els Montgrons versionant cançons pròpies de l’educació en el lleure d’ara i de sempre.
Adreçat a totes aquelles persones que van participar o participen en casals d’estiu i activitats d’educació en el lleure en general.
Assistència lliure.

Exposició itinerant “100 anys de casals d’estiu”

Data: 19 de gener al 2 de febrer de 2018
Lloc: Casa de Cultura de Girona i, després, altres viles on els casals d’estiu tenen tradició. El programa d’itinerància serà comunicat oportunament.
Contingut: fotografies i records de 100 anys de casals d’estiu

100 anys educant infants i joves
100 anys de servei a les famílies
VINE A CELEBRAR EL CENTENARI!