La Cot, màgia al bell mig de la zona volcànica de la Garrotxa

Categoria: Cases de Colònies
16 de febrer de 2020

La Cot és una de les cases de colònies que gestionem des de la Fundació Esplai Girona als afores de la població de Santa Pau, a la Garrotxa. Està situada al bell mig del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, envoltada de volcans i paisatges encisadors. Si voleu més informació de les característiques de la casa, podeu consultar la seva pàgina.

Des d’aquesta localització es poden fer diferents sortides per gaudir d’aquest entorn únic a Catalunya en el qual s’hi poden trobar més de 40 volcans i un paisatge i vegetació molt particulars derivats d’aquesta terra especial.

Els entorns són màgics en qualsevol època de l’any, però si sou dels que a l’estiu no els agrada gaire la calor, us podeu venir a refugiar a les entranyes fresques de la Fageda d’en Jordà o entre la lava, ara ja refredada, dels vells volcans.

A continuació us proposem una sortida -apta per totes les edats- per fer des de la casa i una petita excursió per tenir unes vistes meravelloses de la vall si bé val a dir que hi ha moltes més possibilitats i llocs per visitar. Si us interessa tenir diferents alternatives, podeu consultar a les pàgines de Turisme de la Garrotxa o del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa on trobareu diverses propostes i consells per la vostra visita.

Ruta dels volcans i la Fageda

Des de la casa es pot fer una ruta circular que passa per dos dels volcans més emblemàtics de la zona -el Santa Margarida i el Croscat- i per la Fageda d’en Jordà.

El recorregut té uns 11 quilòmetres, que es poden allargar o escurçar en funció de si volem caminar més o menys. La proposta que us fem nosaltres és començar des de la casa de colònies direcció al volcà de Santa Margarida. Un cop hi arribem podrem escollir si volem visitar-ne l’interior amb la seva emblemàtica ermita de Santa Margarida, o si volem fer la volta per fora i seguir la ruta.

Sigui quina sigui la decisió que prenem, arribarem més aviat o més tard al pàrquing del volcà Santa Margarida. Allà podrem reomplir les cantimplores i anar al lavabo, ja que hi ha una zona habilitada. Ah, i també podrem llençar totes les deixalles que tinguem, ja que hi ha un punt de reciclatge.

Un cop haguem recuperat forces podem seguir cap a la reserva natural del volcà del Croscat. Aquí s’ha de tenir en compte que aquest volcà està protegit per evitar la seva degradació de manera que si som un grup i el volem visitar per dintre haurem de fer una reserva prèvia contactant amb el Parc Natural de la Garrotxa, concretament a l’oficina d’informació Can Passavent que es troba just a l’entrada de les grederes del volcà.

Si no es vol fer reserva, hi ha l’alternativa de visitar el volcà des de fora. Si bé no és tan espectacular com veure’l des de dintre, ofereix una visió més externa i global per entendre com va ser l’explotació del volcà.

Després, desfent una mica el camí que s’hagi fet per visitar el volcà, se’n pot agafar un altre que ens portarà altra vegada cap a la casa de colònies, o podrem desviar-nos i anar cap a la Fageda d’en Jordà i endinsar-nos en la màgia i frescor que va captivar Joan Maragall i tantes altres persones.

Creuant un tros d’aquest meravellós bosc podrem arribar a un camí que ens portarà directament a la casa de colònies. Amb això haurem acabat la ruta d’una mica més de 10 quilòmetres, per passar un matí envoltats de naturalesa i allunyats de la contaminació i el soroll. Tranquil·litat en estat pur.

Si voleu trobar la ruta completa, podeu visitar la pàgina del parc natural on, a part de la sortida pels volcans i la Fageda, també trobareu informació per visitar les grederes del Croscat. A part, també podreu trobar informació a la pàgina de Turisme Garrotxa i rutes ja fetes per diferents usuaris a Wikiloc.

Excursió al Castell de Colltort

Aquesta sortida és més curta, té uns 3,1 quilòmetres, però ens durà a un lloc amb unes vistes meravelloses de gran part de la comarca de la Garrotxa.

Si seguim la ruta marcada per la xarxa Itinerànnia, amb poc més d’una hora i mitja serem a dalt havent passat per uns paisatges amb molta història i molt característics de la zona.

El Castell de Colltort està situat al cim de la carena que uneix la serra del Corb i la Serra de Finestres. Des d’aquí a dalt es tenen unes vistes espectaculars, que l’han convertit des dels inicis com a punt estratègic.

L’usuari Valiskan ha creat a Wikiloc exactament la ruta de la qual us hem parlat i hi trobareu un mapa amb els camins que heu de seguir marcats.

Visites a fer des de la casa

A part de les rutes que puguem fer des de la casa, també hi ha diferents espais que podem visitar, amb pocs minuts de cotxe, o fins i tot, caminant. Us en compartim uns quants, però cal dir que a part d’aquests n’hi ha molts d’altres, depenen dels interessos que es tinguin.

Un d’ells és la Cooperativa de La Fageda, on podrem visitar la granja i la fàbrica on es fan els iogurts. Cal fer reserva.

També podem anar al Museu dels Volcans d’Olot on de manera molt visual expliquen com es van formar els volcans de la Garrotxa i què fa peculiar aquesta terra, a part d’explicar nocions bàsiques de vulcanisme.

Finalment, un altre lloc molt bonic visualment és el Parc de Pedra Tosca, a les Preses, on podrem veure les meravelles que va fer la lava en entrar en contacte amb l’atmosfera i refredar-se.