Participem a la reunió trimestral de la FIMCAP Europa

Categoria: Coordinació de Centres
18 de gener de 2020

El cap de setmana de l’11 i 12 de gener es va celebrar a Vílnius, la capital de Lituània, la reunió trimestral de la FIMCAP – Europe. L’objectiu d’aquesta trobada va ser treballar per les properes activitats internacionals organitzades pel moviment. A més, van aprofitar la trobada per debatre sobre les polítiques juvenils europees que s’estan promovent. L’Alba Torrent, responsable del Centre d’Esplai Sant Jaume – Esplai Kids de Salt, va anar a la trobada en representació de la Fundació i com a membre de l’equip internacional de la CCCCCE.

Des de la Fundació Esplai Girona podem participar en aquestes trobades perquè formem part de la Coordinadora Catalana de Colònies, Casals i Clubs d’Esplai (CCCCCE) i aquesta, a la vegada, és un membre actiu de la Federació Internacional de Moviments Catòlics d’Acció Parroquial (FIMCAP), que han estat els organitzadors d’aquesta trobada. La FIMCAP és una organització de caràcter internacional que agrupa diferents entitats d’educació en el lleure de 26 països d’arreu del món, a part de tenir suborganitzacions per continents. En el nostre cas, i com a membres del CCCCCE, tenim representació a la FIMCAP – Europe.

Alguns dels membres de la delegació internacional de la CCCCCE a Vílnius.

Alguns dels membres de la delegació internacional de la CCCCCE a Vílnius. Fotografies autoria de MCECC.

Aquesta suborganització territorial té determinades tres reunions fixes a l’any -una al gener, una al maig i una al setembre-, en les quals es troben representants de les entitats membres de països d’arreu del continent. En aquestes reunions es parla de les activitats organitzades per la federació i es debat sobre temes d’actualitat.

Les activitats que s’organitzen cada any a escala europea són l’Eurocourse, activitat de formació específica destinada a monitors i monitores, l’Eurocamp, dirigida a premonitor/es on tracten un tema d’actualitat i té un caràcter més lúdic, i l’Eurotraining, activitat de formació per dirigents, monitor/es i premonitor/es. En aquestes activitats hi poden participar els membres de la FIMCAP, i cada una d’aquestes entitats tenen un nombre de places tancades per assistir-hi. De totes maneres, cada un dels nois i noies i monitors i monitores que formin part d’un esplai poden aplicar per anar-hi quan s’obrin les convocatòries.

Més enllà del nivell europeu, també s’organitza cada tres anys el Worldcamp, que és un camp de treball que dura quinze dies en un lloc concret del món. La pròxima edició serà el 2021.

Paral·lelament a totes aquestes reunions i activitats, la FIMCAP actua, sobretot a escala mundial, com a grup d’influència. Representen a les organitzacions membres en els organismes internacionals. És per això que van poder assistir, per exemple, a la cimera pel canvi climàtic de les Nacions Unides COP25 que es va celebrar a Madrid el passat mes de desembre. La posició que defensen ve determinada per les decisions que es prenen a les assemblees i trobades territorials i generals que es van organitzant al llarg de l’any.

Finalment, el que també promou indirectament la FIMCAP és crear xarxa entre entitats nacionals i internacionals que duen a terme el mateix tipus d’activitat. D’aquesta manera, participar en aquestes activitats, facilita crear una base de dades de contacte per poder participar en activitats d’entitats d’altres països o fer intercanvis. És per això que també es prepara una declaració de missió a l’Assemblea General que se celebra cada tres anys a escala mundial, en la qual es defineix una temàtica concreta com a fil guia per totes les organitzacions membres. La temàtica que es va aprovar el passat mes d’agost és el valor del joc. Aquesta temàtica es pot utilitzar com a marc per organitzar activitats amb altres entitats membres o com a punt d’intercanvi d’idees i recursos.