Primera trobada 2020 del Claustre de l’Escola de l’Esplai

Categoria: Escola de l'Esplai
30 de gener de 2020

El Claustre de l’Escola de l’Esplai, compost actualment per més de 80 persones formadores, es troba dues vegades a l’any per compartir coneixement, formar-se i fer pinya. Per encarar el curs 2020 van fer la primera jornada els dies 24 i 25 de gener a la casa de colònies El Mercadal, a Foixà.

Com a part formativa, en aquesta ocasió va haver-hi una ponència de Ramon Casadevall, que havia sigut director de l’Escola i actualment n’és formador puntual. A més, ara ha escrit un llibre que es diu “Condemnats a aprendre”, publicat per l’editorial Associació de Mestres Rosa Sensat, i que recull les reflexions educatives que ha acumulat al llarg de tota la seva vida.

El conjunt de reflexions que va compartir amb les persones presents dissabte al matí a la trobada del claustre tenien per títol “Lleure, perdre temps per guanyar-ne”. En vam poder treure algunes idees que ens va exposar que us traslladem per si hi voleu anar pensant.

Els tres eixos bàsics tenen a veure amb el silenci, la comunicació i la gestió del temps i la nostra tasca com a persones educadores.

Per començar, cal destacar la importància de buscar estones de silenci que ens permeti mirar dins nostre i descobrir què volem, com som, etc. D’aquesta manera surt a la llum el nostre vertader ser que, segons en Ramon, el sistema educatiu formal actual l’anul·la. Per altra banda, és en el lleure educatiu on aquesta essència troba l’espai per sortir.

Paral·lelament, també és important que comuniquem expectatives positives als infants i joves amb qui treballem, però cal que aquestes es puguin complir. És molt diferent dir: “Sé que demà seràs feliç en algun moment del dia” que “Demà seràs feliç a les deu del matí”. La primera és una tautologia que fa servir llenguatge tou, és a dir, un llenguatge que és indiscutible. A més, al comunicar les expectatives, és més fàcil que es compleixin.

Tot això ha d’anar acompanyat d’una bona gestió del temps en la nostra tasca educativa. És important focalitzar la nostra atenció en un únic element però també trobar moments de parèntesi i desconnexió, perquè perdent el temps és quan podem trobar el silenci. I finalment, la motivació per seguir treballant funciona segons els èxits que anem aconseguint, per això els hem de celebrar tots i cada un d’ells, per petits que siguin.

Després d’aquestes reflexions els formadors i formadores es van trobar per departaments per debatre com aplicar el que acabaven de sentir a les seves sessions. Seguint un model basat en l’humanisme, l’optimisme, les possibilitats i l’empatia, van fer un seguit de propostes d’actuació. Aquestes s’agruparan en un document conjunt que es compartirà amb tots els membres del claustre per tal que puguin tenir present al llarg de l’any les coses treballades en aquesta jornada.

La trobada va acabar fent memòria del curs que es deixa enrere i preparant el que comença parlant, entre altres coses, del tema transversal proposat per l’equip directiu; la sostenibilitat. Així doncs ens podem felicitar per un èxit que ens permetrà començar l’any amb energia.