Colònies Escolars

Curs Escolar 2018/2019 – Catàleg d’activitats

* NOU – Tardor 2019

La Fundació Esplai Girona té per finalitat impulsar l’educació en el lleure i l’acció social per tant un dels seus objectius a aconseguir és promoure l’educació ambiental, propiciant un millor coneixement del medi natural i educant actituds responsables envers l’ecologia, la protecció i millora del medi. L’any 2009, posa en funcionament la secció d’Activitats Educatives mitjançant l’Escola de Natura a la casa de colònies La Cot, a Santa Pau. Amb els anys s’ha ampliat la oferta amb Els Arcs situada també a Santa Pau, a Sant Privat d’en Bas i la Rectoria de la Vall de Bianya, aprofitant l’entorn privilegiat del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. A la Vall del Llémena amb la casa de Sant Martí i al Baix Empordà a la casa del Mercadal. L’Escola de Natura està inscrita dins els Cens General d’Entitats d’Educació Ambiental de Catalunya amb el número 135.

L’Escola de Natura amplia la seva oferta amb; l’Escola de Cel a la casa de colònies Els Arcs – Joan Julià, donada la seva infraestructura i l’entorn sense contaminació lumínica es pot potenciar aquesta temàtica i treballar amb els infants d’una manera satisfactòria. També treballa una proposta, l’Escola de Mar i Muntanya situada al bell mig de l’Empordà. I enguany s’engega un nou projecte, l’Escola 3.0, amb colònies tecnològiques per tots els nivells.

FINALITATS EDUCATIVES de les ACTIVITATS EDUCATIVES A LES CASES DE COLÒNIES

Aquest departament s’encarrega de dissenyar, crear, programar i posar en pràctica, activitats educatives a les nostres cases de colònies, per tal que les institucions educatives, com són les escoles, instituts i/o ampes, puguin gaudir d’estades amb diferents característiques i amb diversos temes i centres d’interès.

Presentem activitats destinades als diferents nivells escolars amb l’objectiu de descobrir, de manera lúdica, l’entorn natural més proper; tallers, excursions, manualitats, gimcanes… són activitats pensades perquè l’alumnat conegui, aprengui i respecti el medi natural que l’envolta. Treballem quatre actituds vers l’entorn amb les diferents temàtiques d’animació:

Les activitats tenen uns conceptes bàsics i clars per apropar-se a la natura de forma respectuosa i amb l’esperit encuriosit, endur-se a casa uns nous coneixements, experimentar vivències de contacte amb la flora, la fauna i el paisatge; fer nous amics…

Les activitats de l’Escola de Natura es poden dur a terme a les cases de colònies; La Cot, Els Arcs – Joan Julià, Sant Privat, La Rectoria , El Mercadal i Sant Martí.

PROPOSTES EDUCATIVES PER ELS CENTRES ESCOLARS, QUÈ OFERIM:

L’escola escull i organitza les colònies participant en el disseny de la programació.

L’horari d’activitats permet diferents estones de descans per als alumnes, els educadors i els mestres/professors. Aquest horari també es pot modificar en consens amb el centre educatiu.

Durant l’horari d’activitats, l’equip educatiu de monitors i monitores de la casa es fa càrrec de l’activitat i dels alumnes, però es recomana molt la participació dels mestres, per tal de garantir el bon funcionament de l’activitat i poder fer-ne una valoració conjunta més enriquidora.

Les activitats a desenvolupar estan dirigides per l’equip de monitors de l’Escola de Natura. Són pensades amb la finalitat de que els alumnes adquireixin els coneixements proposats d’una manera directa al bell mig de la natura o d’una manera indirecta a través d’explicacions dels monitors amb suports didàctics (audiovisuals, plafons, mapes, guies didàctiques…)

Les activitats es realitzen de manera activa, potenciant la iniciativa dels alumnes i les ganes d’aprendre. El fet de que l’activitat es realitzi al voltant d’un entorn natural permet observar, experimentar, deduir i reflexionar, essent el propi infant o jove el constructor del seu saber.

A part de dirigir les activitats, l’equip de monitors vetlla pel grup de participants donant un tracte personalitzat a cadascun d’ells i compartint amb els mestres/professors les inquietuds que puguin sorgir durant l’estada.

OBJECTIUS:

Aconseguir un model de societat més sostenible, que es basi en una relació més respectuosa amb els recursos naturals, compensant en el seu ús i benefici, que preservi el nostre entorn, que millori la qualitat ambiental i la salut de les persones… creiem que són objectius millorables, per poder engegar d’una forma inicialment senzilla, el camí d’educar els nostres infants en els valors que s’hi engloben.

Els objectius de la nostra entitat són assolir els quatre pilars en què s’ha de fonamentar l’educació de les persones segons la Unesco, és a dir: aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a conviure i aprendre a ser. Per tal d’aconseguir com a resultat de l’anterior un desenvolupament de la persona humana capaç de satisfer les necessitats del present sense comprometre la capacitat de les generacions futures i satisfer les seves pròpies necessitats.

D’aquesta manera, el nostre objectiu bàsic és promoure l’educació ambiental fent-la servir com a eina, per aconseguir la integració de la persona humana, dins del seu medi social i natural.